Forskning i pedagogiskt arbete III – inriktning pedagogisk kommunikation och lärarprofessionalitet
7,5 hp
Kurskod: 3FOR130
Beslut: Approved by the Doctoral Education Committee 2020-12-18. Giltig från och med 2021-11-08.
Nivå: Forskarnivå
Ämnesgrupp: Pedagogik ()
Utbildningsområde:
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Research in Educational Practices III – Pedagogical communication and teacher professionalism
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
(2012), Hughes, Jan N. Teacher-student relationships and school adjustment: progress and remaining challenges. Attachment & Human Development, 14(3): 319-327. (ca 8 s.).
-
(2003), Noddings, Nel. Is teaching a practice? Journal of Philosophy of Education. 37(2): p. 242-251. (ca 9 s.).
-
(2017), Pedagogisk forskning i Sverige. Temanummer: Relationell pedagogik. (ca 125 s.).
-
(2007), Murray, Christopher & Pianta, Robert C. The importance of Teacher-Student Relationships for Adolescents with High Incidence Disabilities. Theory into Practice, 46(2): 105-112. (ca 7 s.).
-
(2005), Noddings, Nel. What Does it mean to educate the whole child? Educational Leadership, 63(1): 8–13. (ca 6 s.).
-
(2003), Rimm-Kaufman, S. E., Voorhees, M.D., Snell, M.E., La Paro, K.M. Improving the sensitivity and responsivity of preservice teachers toward young children with disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, 23(3): 151-163. (ca 12 s.).
-
(2006), von Wright, Moira. The punctual fallacy of participation. Educational Philosophy and Theory. 38(2): 159-170. (ca. 11 s.).
-
(2017), Aspelin, Jonas. We can recite it in chorus now!: an interactionist approach to the teacher-student relationship and teachers relational competence. Classroom Discourse, 1(8) 2017: 55-70. (16 s.).
-
(2015), Jensen, Elsebeth, Bengaard Skibsted, Else & Vedsgaard Christensen, Mette. Educating teachers focusing on the development of reflective and relational competences. Educational Research for Policy and Practice. 14(3): 201-212. (ca. 11 s.).
-
Biesta, Gert J. (2019), Undervisningens återkomst. Stockholm: Natur och kultur (200 s). Anmärkning: (Urval, ca 100 s.)
-
Bingham, Charles & Sidorkin, Alexander M.(eds.) (2003), No Education Without Relation. NY: Peter Lang (190 s). Anmärkning: (Urval, ca 15 s.)
-
Buber, Martin (1993), Om uppfostran. Ludvika: Dualis förlag (148 s). Anmärkning: (Urval, ca 100 s.)
-
Hinsdale, Jo (2016), Relational pedagogy. Oxford research encyclopedia of education. Online publication date: Dec 2016. DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.28. (22 s).
Vidare ingår en monografi (ca 200 s.) och en nordisk doktorsavhandling (ca 200 s.) inom kursens inriktning vilka doktoranden väljer i samråd med kursledare.